Van Noord naar Zuid

23 december 2012 - Motueka, Nieuw-Zeeland

Het is (hier) zondagavond als ik dit verslag schrijf.
Gisteren zijn we vroeg vertrokken vanuit Whakapapa (in de Nieuw Zeelandse winter een ski-oord rondom de vulkanen van Tongariro) op weg naar Wellington. Wederom een mooie route met dito plaatjes.

Mangaweka

Ole, Vera en Ivo hebben onderweg en tijdens een tussenstop op een mooie lokatie, samen met Agnes, huiswerk gemaakt. Ze zijn nog niet helemaal bij maar we hebben de kerstvakantie nog om jullie in te halen ;-)
Onderweg langs leuke plaat(s)jes gereden. Waaronder het plaatsje Bulls. Genaamd naar de stichter van het stadje. Alles eindigt hier op Bul getuige de naambordjes en uithangborden....

Rond 14:30 komen we aan in Wellington. De stad ziet er authentieker uit dan Auckland. Tussen hoge (meestal lelijke) kantoorpanden vrolijk gekleurde historische pandjes. Wellington ligt aan een baai en is op heuvels gebouwd. Heeft wel wat van San Francisco maar dan wat kleiner. Ook hier zou het vaak moeten waaien. Gisteren was het warm en zonnig..

Meteen bij aankomst hebben we de camper geparkeerd bij het Te Papa museum.  Veel over de geologische, natuurhistorische en volkenkundige geschiedenis van Nieuw Zeeland. Vooral leuk (voor I, V en O) was de afdeling met de vreemde wezens die in Nieuw Zeeland en de wateren er om heen leven en leefden (vooral die laatste!).

Te Papa Museum WellingtonReusachtige inktvissen, kreeften, moa's, Kiwi's etc. De afdeling met meer over hoe de Maori en later de Engelsen het land min of meer koloniseerden en wat voor effect dat had op de mens en natuur was voor alles boven de 11 jaar oud weer interessant... En natuurlijk alles over "The Hobbit"!

Boeiend was het huisje waarin je een echte aardbeving kon ervaren..
Na Te Papa hebben we de camper op een "Fully Equipped" CamperVan-Park geparkeerd.. Stijf op elkaar maar wel vlak bij de veerhaven. Nog even boodschappen gedaan en gepicknickt op een grasveld in de stad. Gezellig.
Om 06:30 stonden we in de rij voor de veerboot. I. V. en O nog met hun pyjama's aan en onder de dekens boven- en achterin (we stonden vlak bij de vertrekterminal geparkeerd). Met koffie en Eggs en bacon wakker geworden en op het dek genoten van het uitzicht over de Marlborough Sounds.

..  Overtocht Noorder- -> Zuidereiland

Via de Queen Sharlotte drive (prachtige uitzichten!) naar het Abel Tasman park gereden. We staan vandaag op een Top Ten camping in Motueka. Met zwembad.
Vandaag even bijgekomen en morgen denken we naar een strand te gaan. Er valt hier veel te zien.

Langs de Queen Charlotte Drive, Marlborough Sounds
Men heeft het hier over slecht weer tijdens de kerstdagen. Overblijfselen van een orkaan die over Fiji is geraast. We zullen het zien..
De meesten van jullie (de thuisblijvers) hebben nu kerstvakantie. Geniet ervan!

Arnold

1. Hannah:
    23 december 2012
    hoi allemaal. het klinkt leuk wat jullie allemaal doen.
    en een fijne kerst met een gelukkig nieuwjaar.
    nog heel veel plezier. liefs hannah
  2. Jeroen, Manuela, Zahra en Noa:
    Hoi Allemaal
    Het ziet er mooi uit,die Queen Charlotte Drive.
    Ik ben jaloers!!
    Want het sneeuwt hier niet meer :-(
    Dan heb ik liever dat ik ook in mijn topje buiten kan lopen
    Maar alsnog hier is het ook wel heel leuk
    Want Isa heeft haar nieuwe I pod
    En ik ben bijna jarig..
    Dus zeuren hoef ik niet
    Groetjes & veel Liefs Zahra
    P.s. ik mis jullie allemaal
  3. Jeroen, Manuela, Zahra en Noa:
    Hallo Allemaal,
    Wat Is Het Is Leuk Om Al Jullie Reis-Verhalen Te Lezen!
    Maar Wij Willen Ook Wel Eens Vertellen Wat We Gedaan Hebben
    Alleen Viel De Popcorn Steeds
    Groetjes & Veel Liefs Jeroen,Manuela,Zahra&Noa
  4. Masha:
    Hoi lieve familie!
    Inderdaad heerlijk kerstvakantie hier en eindelijk tijd om jullie verhalen te lezen en foto's te bekijken... Wauw, wat een prachtige plaatjes en wat een belevenissen! Erg leuk om te zien en lezen wat jullie allemaal meemaken! Klinkt allemaal erg goed :)
    Bedankt voor de mooie kerstgroet en ook wij wensen jullie hele "warme" Kerstdagen daar en veel goeds, gezondheid en geluk voor 2013! Veel plezier nog & lieve groeten, Jan Masha Koen Hannah
  5. Jan:
    24 december 2012
    Lieve alle5

Ook ik had het lezen van de laatste reisverhalen opgespaard tot nu. Nakijkwerk van de afgelopen 1,5 toetsweek is achter de rug.
    Nu echt vakantie vieren!

Geweldig om met jullie mee te reizen. Koen heeft het bij ak net over schuivende platen gehad. Noordereiland stond inderdaad vol vulkanen in zijn boek.
    Maken jullie ook nog foto's van mooie vogeltjes onderweg?
    Koning winter is nog ver verwijderd hier.Geen overblijfselen van een orkaan, maar vooral een natte zachte boel.
    Wel gezellig met de familie rond de kerstboom en aan tafel zitten!
    Voor jullie ook hele fijne feestdagen gewenst.
    Groet
    Jan
  6. Anja en Ard:
    24 december 2012
    Hallo familie , leuk om al jullie mooie verhalen te lezen en de prachtige natuurfoto's te bekijken. Wij hadden een paar dagen geleden nog een laagje sneeuw, maar maken ons nu op voor een druilerige, groene kerst. Fijne kerstdagen en -vakantie verder!

groeten,
    Ard en Anja