Abel Tasman National Park

25 december 2012 - Motueka, Nieuw-Zeeland

Nadat we gisteren van een heerlijke strand middag in Kaiteriteri hebben genoten, stonden we vandaag, op eerste kerstdag, vroeg op.
Om negen uur meldden wij ons bij rederij Wilson, om op de boot te stappen die langs de kustlijn naar boven voer, snelle boot en de enige die ging vandaag. Vanaf de azuurblauwe zee hadden we prachtig zicht op alle mooie baaien en bergen van het Abel Tasman Park. Witte stranden, rotsen, varens en zeilboten, erg mooi!

Onderweg werden bij verschillende baaien mensen afgezet al naar gelang de route die ze gepland hadden te lopen. De mannen van 'Wilson' gaven duidelijk aan per stopplaats waar en hoe laat de mensen weer opgepikt zouden worden.
Wij kozen voor het lopen van een deel(tje) van de Coastal Track. We werden, nadat we op seal island de robben hadden gezien, rond half elf afgezet bij Tonga Quarry. Rond drie uur zouden we weer opgepikt worden bij Medlands Beach.
Weer een erg mooie wandeling, hier en daar wat 'steep' en zeer warm in de brandende zon, (Ole zingend 'op een onbewoond eiheiheiland';  Arnold dacht aan de honolulu meisjes die vast en zeker klaar zouden staan aan het eind) met als beloning de azuurblauwe baai, het witte strand erg de moeite waard!

..Onderweg weer de nodige vol-bepakte wandelaars die meerdere dagen lopen en overnachten in primitieve campings langs de Coastal Track, maar ook oudere echtparen die net al wij slechts een klein stuk van de track liepen.
Ter afsluiting heerlijk zwemmen, schelpen zoeken en broodjes eten op het zeer rustige Medlands Beach.  Nog even gezellig gepraat met een NieuwZeelandse nestor, die samen met zijn dochters, aanhang en kleinkinderen traditiegetrouw eerste kerstdag hier doorbracht. Over het leven en werken in NZ, de aardbevingen in Christchurch, waar deze meneer vlak bij woont en onze reis. Uiterlijk vertoon en representativiteit krijgen minder aandacht van de 'Kiwi's' voor zover wij ze zien, maar zij connecten op een erg prettige manier. Belangstellend, no-nonsense en zeer hulpvaardig op elk gebied.

Recept voor Pavlova van de buurvrouwEinde van de dag kregen we het uitgeschreven traditionele recept van onze buurvrouw (eveneens uit Christchurch naar hier gekomen) of eigenlijk van haar 99-jarige moeder, voor een Nieuwszeelandse 'Pavlova'. Erg aardig. We hebben ons laten vertellen dat de Kiwi's relatief weinig groente en vlees eten, maar vooral veel toetjes! Met name met kerst.
Wij hebben vanavond aan de picknick tafel op de camping genoten van een heerlijk kerstbuffetje met vis, salades, fruit en brood, de kinderen in bikini met natte haren uit het zwembad!

Morgen gaan we weer een stukje verder naar het zuiden. Een goede keus als we de verhalen van de enorme drukte na de kerstdagen ('boxing day' op de 26e) moeten geloven.
We gaan richting Punakaiki.
Gezellige kerstdagen allemaal en bedankt weer voor alle lieve berichten!

Agnes

1. Jeroen, Manuela, Zahra en Noa:
    25 december 2012
    Dag lieve vrienden,
    Heerlijk om jullie reisverhalen te lezen. En dan de foto's! Dat is iedere keer genieten. Zo reizen we een beetje met jullie mee. Langs deze weg wil ik jullie nog hele fijne dagen wensen. Beetje laat maar dat komt door de kerst''stress'' waar jullie dit jaar natuurlijk helemaal geen last van hebben. Heerlijk!! Heel veel liefs en tot gauw.
    Groetjes, Manuela
  2. Marjan heidinga:
    25 december 2012
    Hoi super reis familie,

Klinkt goed allemaal! Erg leuk om jullie reis zo te volgen! Jullie hebben het allemaal goed gepland!
    De allerbeste kerstwensen uit Canada!
    Alvast een prettige jaarwisseling toegewenst in Nieuw Zeeland, of zijn jullie dan al ergens anders?

Groeten,

Marjan, Fabien, Jules, Anna en Louis
  3. Joep:
    26 december 2012
    hallo daar, de vakantie is tot nu toe wel leuk bij ons ondanks ik ziek ben geweest.vandaag gaan we met de familie naar een kerstcircus en gaan daarna lekker eten in een Indonesisch restaurant.
    Prettige kerst en een gelukkig nieuwjaar.

groetjes van joep :)
  4. Xandra:
    26 december 2012
    leuk daar zeg en weet je al dat ik mijn kamer aan het verbouwen ben echt het is al klaar het is super mooi geworden en ik hoop dat jij dat ook vind
    Groeten : Xandra