De Oostkust: Schotten en Pinguins

6 januari 2013 - Kaikoura, Nieuw-Zeeland

Op 4 januari hebben we onze tocht richting Oostkust vervolgd.

Op de route van Cromwell, in het binnenland, naar Oamaru aan de Oostkust, verandert het landschap van droog en bergachtig naar groen en vlak. We stoppen minder en de gemiddelde snelheid ligt een stuk hoger. We komen nu meer Engelstalige plaatsnaamborden tegen. We zien boerderijen, vruchtbaar land, minder exotische bomen en planten, het lijkt meer Europees. Dit gebied en dan vooral richting het ZuidOosten is het gebied van de Schotten. Zij zijn rijk geworden van het goud wat hier gevonden werd in de vorige eeuw. Het ochtendlicht is weer mooi. We zien een mooi kunstwerk onderweg.

Kunstwerk onderweg

Richting Oosten worden huizen Victoriaans.
Rond het middaguur zijn we in Oamaru. Even rustig aan doen.
Wandelen vanaf de (top 10) camping naar de stad gaat via een mooi park met speeltuin.
Oamaru ademt Victoriaans. Goed onderhouden statige (bank)gebouwen waaruit blijkt dat dit ten tijde van de goudkoorts in Otago het financiele centrum was. Veel van de gebouwen zijn behangen met fel geleurde en excentrieke reclameuitingen. We zien dat veel hier. Soms jammer, soms grappig.

Moeraki Boulders5 januari was een heerlijke stranddag. Oa naar de "Moeraki Boulders"  geweest. Een stukje strand wat bezaaid ligt met stenen bollen van ca 2 meter doorsnee. Ze weten niet precies hoe die zijn ontstaan maar het zou iets met kalkazetting te maken hebben. De avond de blauwe pinguinkolonie bezocht. De pinguins (kleintjes) komen bij zonsondergang (hier ca 0930 uur) in groepjes van 20-60 aanzwemmen, klauteren aan wal, strijken hun veren glad en rennen vervolgens al waggelend en struikelend naar hun nesten om daar hun jongen te voeren.
Vinden het wel wat gemaakt allemaal. We zitten op een tribune te kijken notabene! Foto's maken mocht niet. Toch gedaan, niet verder vertellen.Blauwe pinguins, net aan wal,  op weg naar nun nest.
Op de terugweg zien we ze voor de camper over weg waggelen. Oppassen dus.

Vanochtend vertrokken richting Kaikoura, langs de Oostkust omhoog. Weinig inspirerende route, de gemiddelde snelheid ligt hoog. Bij Christchurch wat boodschappen gedaan (vermoedelijk de laatste :-(()
en advies opgevolgd niet de stad im te gaan. We zien dus ook niets van de gevolgen van de aardbeving. Later op de middag komen we aan in Kaikoura. Hier is het weer bergachtig. Mooie kust. Dinsdag gaan we hier het water op, morgen verder de omgeving verkennen.

1. Isa en xandra:
    6 januari 2013
    Hey vera
    Ik mag baby konijntjes leuk he?
    Nog veel plezier.
    Van ons twee
  2. Geert Lempersz:
    7 januari 2013
    De beste wensen voor jullie allemaal. Geniet nog volop van de laatste periode. Wij zijn vandaag in een grauw Nederland weer begonnen. Groet Geert Lempersz
  3. Aukje:
    7 januari 2013
    Hoi Agnes,
    Wat een fantastisch avontuur beleven jullie! Erg leuk om mee te lezen en zo een klein beetje mee te gaan op jullie reis.
    Geniet met zijn allen!
    Grt Aukje
  4. Bianca Geerts:
    8 januari 2013
    Hoi Arnold en Agnes,

Doordat jullie Skypeverbinding hebben gehad met de groepen hier op school kwam ik er pas achter dat jullie deze fantastische reis gingen maken.
    Prachtig om het op deze manier via een weblog bij te houden, krijg je achteraf geen gedoe van 'wat en hoe' ook al weer ;-).

De hartelijke groeten van ons en nog veel mooie ervaringen gewenst!

Bianca, Gijs, Mette en Finn (De Tolter)
  5. Joep:
    8 januari 2013
    hallo allemaal, vandaag de tweede dag op school en ik weet niet meer wat vakantie betekent.vandaag was het wel erg leuk, maar ik ben op de baander in de sloot getrapt (waar we altijd met de bal overtrappen).verder ben ik naar een andere kamer verhuisd, daar is het nog wel een beetje kaal, maar het is heel gezellig (en ruim). de website van de +groep is 'klaar'.

groetje van Joep ;)